8/25/2010

KELEBIHAN BERSOLAT



Allah berfirman yang bermaksud:


“Sesungguhnya solat itu akan dapat mencegah dari perbuatan keji dan jahat, dan ingat (berzikir) kepada Allah itu adalah lebih besar”.


Solat benar-benar akan mencegah pelakunya dari mengerjakan perbuatan buruk dan keji serta jahat. Dan hal ini benar-benar merupakan resep dari Allah SWT yang tiada bandingannya. Tetapi mengapakah ada orang yang bersolat lalu mencuri kasut atau menipu atau berbuat kejahatan yang lainnya?. Ternyata jika ada orang yang berbuat jahat padahal dia bersembahyang, maka sudah jelas jika solat-solatnya itu didirikan atau dikerjakan dengan cara yang tidak benar. Misalnya tidak khusyuk, tidak thuma’ninah atau tidak tenang, tidak mengetahui erti doa-doa yang sedang dibaca dalam solat itu atau bersolat dengan terlalu cepat. Akibatnya solatnya tidak dapat diterima oleh Allah kerana tidak sesuai syarat dan rukunnya. Hal itu sesuai dengan sabda Nabi yang ertinya;


“Akan datang pada manusia (umat Islam) dalam suatu masa, yang mereka itu bersolat (menurut pengakuannya) padahal sebenarnya mereka tidak bersolat”.

Tiada ulasan: